Իսկ հայկական դպրոցները փակվում են Մինչեւ հինգերորդ դասարան Աննա Հովհաննիսյանը հայերեն
գրել եւ կարդալ չգիտեր: Սովորում էր ռուսական դպրոցում: Միայն հոկտեմբերին
ծնողները որոշեցին երեխային տեղափոխել հայկական դպրոց, այն էլ Աննայի
բազմաթիվ խնդրանքներից ու պնդումներից հետո: Մի քանի
ամիս է տասնամյա Աննան հաճախում է Թբիլիսիի թիվ 104 հայկական դպրոցը:
Սկզբում դասերը հաճախ չէր հասցնում, բայց ընդամենը երկու ամսվա ընթացքում
կարողացավ սովորել տառերն ու կարդալ վարժ այնքան, որ ուսուցիչները գոհ
մնան: «Աննան, սակայն, բացառություն է:
Օրինաչափության նման է դարձել, որ ծնողները նախընտրում են ռուսական եւ
վրացական դպրոցները», ասաց թիվ 104 հայկական դպրոցի տնօրեն Կարինե
Մանուկյանը : Եթե 2004 թվականին Վրաստանում
գործում էր 150 հայկական դպրոց, այժմ ընդամենըՙ 140-ը, որոնցից 120-ը
Սամցխե-Ջավախքում: Թբիլիսիում 2004-ին գործում էր 8 հայկական դպրոց: Վերջին
5 տարիների ընթացքում Վրաստանի մայրաքաղաքում երկու հայկական դպրոց է
փակվել: Թբիլիսիում գործող վեց հայկական դպրոցներից
միայն երկուսն են ամբողջովին հայկական: Մնացյալ չորս դպրոցները բաժանված են
վրացական, ռուսական եւ հայկական սեկտորների: Վրաստանում այսօր ապրում է
շուրջ 250 հազար հայ, որոնցից շուրջ 80 հազարըՙ Թբիլիսիում: Մինչդեռ
սեկտորների չբաժանված հայկական երկու դպրոցներում սովորում է շուրջ 250
աշակերտ: Թիվ 131 դպրոցում մի հարկի տակ գործում են
հայկական եւ ռուսական սեկտորներ: Ռուսական սեկտորում հայ աշակերտների թիվը
երկու անգամ ավելին է, քան հայկական բաժնում: Դավիթ Չադրանյանը
սովորում է ռուսական բաժնում, 11-րդ դասարանում: Հայերեն չի խոսում,
հասկանում է դժվարությամբ: «Ծնողներս ավարտել են ռուսական բաժինը եւ որոշել
են, որ ես էլ պետք է սովորեմ ռուսական դպրոցում: Երբեւէ չեմ մտածել, թե
ինչու չեմ սովորում հայկական բաժնում», ասաց Դավիթը:
Ինգա Կոսյանի երկու զավակներն էլ ռուսական բաժնում են սովորում:
Ամուսինը ավարտել է վրացական դպրոց, ինքը` ռուսական: «Որոշեցինք, որ
երեխաները կսովորեն ռուսական բաժնում, որովհետեւ նախ ինձ համար ավելի հեշտ է
նրանց օգնել, երկրորդ` մենք մտածում ենք տեղափոխվել Ռուսաստան», ասաց Ինգա
Կոսյանը: Վրաստանում դպրոցները ֆինանսավորվում են
կառավարության կողմից: Յուրաքանչյուր աշակերտի համար կառավարությունը
տարեկան դպրոցին է տրամադրում 350 լարիից (205 ԱՄՆ դոլար) մինչեւ 575 լարի
(338 ԱՄՆ դոլար): Եթե աշակերտների թիվը բավարար չէ դպրոցի ծախսերը հոգալու
համար, այն փակվում է: Երկու տարի առաջ Թբիլիսիի
հայաշատ Հավլաբար թաղամասում գտնվող թիվ 86 դպրոցի հայկական բաժինը փակվեց:
Այժմ աշակերտները հաճախում են ռուսական եւ վրացական բաժինները: «Աշակերտների 95 տոկոսը հայեր են: Ծնողները, սակայն,
նախընտրում են ռուսական եւ վրացական սեկտորները: Վրացական, որովհետեւ
կարծում են, որ հայկական բաժնում բավարար վրացերեն չեն սովորումՙ
հետագայում բարձրագույն կրթություն ստանալու եւ աշխատանք գտնելու համար,
ռուսականՙ ոորվհետեւ մտածում են Ռուսաստան տեղափոխվելու եւ այնտեղ
աշխատելու մասին: Եթե գոնե քսան երեխա հավաքվի, ես կկարողանամ վերաբացել
հայկական բաժինը», ասաց թիվ 86 դպրոցի տնօրեն Սուսաննա Գեւորգյանը: Այժմ շաբաթը երկու անգամ դպրոցում անցկացվում են արտաժամյա
հայերենի դասընթացներ: Աշակերտների մասնակցությունը կամավոր է: «Եթե
ծնողները շարունակեն իրենց երեխաներին ուղարկել միայն ռուսական եւ վրացական
դպրոցներ, մենք կկանգնենք լեզուն կորցնելու վտանգի առջեւ: Հայկական
դպրոցները փակվում են հայ ծնողների մեղքով», ասաց հայոց լեզվի ուսուցչուհի
Թամարա Գաբոյանը , որն այժմ միայն արտաժամյա դասընթացներ է վարում: Պատմության ուսուցչուհի Օֆելյա Մարտիրոսյանը
հայկական սեկտորի փակումից հետո դասավանդում է վրացական բաժնում: Նրա երեք
դուստրերն է ավարտել են հայկական բաժինը, կրտսերը հայկական սեկտորի վերջին
շրջանավարտն էր:«Կրտսեր դուստրս աշխատանք չի կարողանում գտնել, որովհետեւ
բավարար վրացերեն չգիտի», ասաց Օֆելյա Մարտիրոսյանը: «Ծնողները
կարծում են, որ հայկական սեկտորում կրթությունն այն որակի չէ, ինչ
ռուսական եւ վրացական: Ես վստահ կարող եմ ասել, որ սխալ կարծիք է: Հայկական
սեկտորի շրջանավարտները նույն հաջողությամբ կարող են ընդունվել
բարձրագույն հաստատություն: Նրանք պարզապես պետք է մի փոքր ավելի շատ
աշխատեն», նշեց հայկական թիվ 104 դպրոցի հայոց լեզվի ուսուցչուհի Լամարա
Ղազարյանը : Փակվում են հայկական դպրոցները,
նվազում է նաեւ Թբիլիսիում գործող հայկական թատրոնի հանդիսատեսը: Վերջին
տարիներին ռուսերեն են թարգմանվում բոլոր ներկայացումները, եւ հայ
հանդիսատեսը դերասանների հայերեն խոսքը լսելու փոխարեն ստիպված է օգտվել
ականջակալներից: «Հայկական դպրոցների փակման հետեւանքով կկորցնենք նաեւ
հայկական թատրոնը», ասաց թատրոնի գեղարվեստական ղեկավար Արմեն
Բայանդուրյանը : 16-ամյա Մարիամ Ավագովան
Հայաստանում հաճախ է եղել: Մասնակցել է հայրենիքում անցկացվող
օլիմպիադաներին, սակայնՙ ռուսերեն լեզվով: Հայերեն դժվարությամբ է խոսում:
Եվ թեպետ հաջորդ տարի ավարտելու է ռուսական դպրոցը, որոշել է երբ հայրենիք
այցելի խոսելու է վարժ հայերենով:
|